torsdag 14 januari 2016

Groddar, skott och bästa tomatpastan



På köksbänken framför fönstret odlar jag skott och groddar. Överst från vänster ser ni ärtskotten jag satt för några veckor sedan. Bredvid ärtorna är det solrosskott som håller på att gro, samt vitlöksklyftor som jag hoppas ska ge gott grönt att klippa över mat. Nere i högra hörnet ligger mina alfalfagroddar som är klara till helgen. Jag har med åren lärt mig att grodda bara en matsked groddfrön i taget. Annars får man mer än vi klarar att äta på de fem dagar de håller sig när de är klara.

Mitt mål i år är att ge familjen mer vegetarisk kost. Vilket inte är så lätt eftersom man tydligen förstöööör grönsakerna när man kokar dem. Tomatsås och pasta går alltid hem så jag tänkte bjuda på mitt allra bästa recept som vi kommer att äta på fredag.

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg småtomater som du delat i halvor i en ungsform, ca 700 gram tomater till fyra personer. Dela tre vitlöksklyftor och lägg med i formen. Låt tomaterna stå i ugnen minst en timma, kan behöva en halvtimma till, så läge de inte är på väg att brännas kan de stå kvar.

Koka pastan, gärna färsk eller någon annan du tycker är riktigt god. I det här receptet är det viktigt att pastan är bra då det är halva smakupplevelsen. Ta ut tomaterna och mosa dem lätt. Plocka ur de vitlöksbitar som blivit bruna. Späd såsen med några skedar pastavatten, salta och peppra efter smak. Lägg i den avhällda pastan i såsen och blanda. Riv över rikligt med parmesan.

Det var fredag och så här ser det ut resten av veckan!

Torsdag: Kyckling och matvetesallad
Fredag: Ungsrostade tomater med pasta 
Lördag: Tandorikyckling med ris
Söndag: Fiskgratäng
Måndag: Potatis och skinkgratäng
Tisdag: Spenatpasta
Onsdag: Krispiga fiskkakor

2 kommentarer:

  1. Tack för inspirationen!! Och receptet! Ska absolut testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag ser fram mot om några timmar när det är dags att börja. Det doftar lite magiskt i hela huset när tomaterna är i ugnen.

      Radera