tisdag 29 maj 2012

Hopp om sommar

Nu har den härligaste tiden kommit. Det är blommor överallt och varje kväll när jag kommer från jobbet går jag vägen förbi grönsakslanden och kikar. Det går ju att se hur allt vuxit och blivit större än dagen innan.

Jag har byggt fyra odlingslådor. De är ungefär två kvadratmeter stora var. Jag valde fyra lådor för att kunna ha en bra växtföljd och inte riskera att jorden blir smittad av något elände.
Tyvärr är odlingslusten större än lådorna så just nu pågår projekt övertalning för att få sambon att förstå den oerhörda vikten av att vi bygger nya lådor...






Av tradition planteras potatisen första maj hemma hos oss. Samtidigt sår jag sallat, spenat, rödbetor, dill och ruccola. I år petade jag ner lite majrovor och kålrabbi också. Än kan man inte mätta så många med mina odlingar men till helgen blir det lax och spenatmackor till frukost och hemmaodlad sallat till middag!




I helgen som var kokade jag körsbärssoppa. Lustigt, bären har legat i frysen hela vintern men det är liksom först när sommaren visar sig som jag blir sugen på bärsoppor.

Varje gång jag gör kräm eller bärsoppor behöver jag ta fram recept och varje gång tänker jag att recepten är så enkla att det är konstigt att jag inte kan dem utantill.

Är ni som jag och behöver recept kommer det här.

7 dl körsbär
7 dl vatten
1 dl socker
1 kanelstång
2 msk potatismjöl

Egentligen ska körsbären kärnas ut men hemma hos mig har vi alltid kokat dem med kärna och sen spottat ut kärnorna medan vi äter soppan. Man gör så klart som man vill med det!

Koka upp vatten, socker och bär. Koka några minuter tillsammans med kanelstång. (Har aldrig provat att ha i kanel själv men det är säkert gott)

Rör ut potatismjölet med lite vatten och ta kastrullen från plattan. Blanda i potatismjölet och sätt tillbaka kastrulle och låt soppan koka upp. Ta bort kanelstången och strö lite socker över så blir det inget skin på soppan.

Sommar i en liten skål!

4 kommentarer:

  1. Oj vad långt du kommit med dina odlingar! Härligt.

    Igår kom jorden på plats i mina pallkragar, som nu flyttats och dessutom målats grå. Jag sådde även igår, så nu väntar jag ivrigt på att allt ska komma upp!

    SvaraRadera
  2. Åh, den soppan ser god ut!
    Och klart man måste ha kärnorna kvar,
    hur ska man annars kunna leka "flest-kärnor-vinner" när man ätit färdigt?? ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, körsbärssoppa är så himlans gott!!!. Mums :-)

    SvaraRadera