torsdag 28 januari 2016

våra avtryck


Jag har följt monthly makers lite på avstånd. Gillar verkligen idén, att skapa kring ett gemensamt tema för att inspirera varandra. När jag läste att det skulle bli en fortsättning detta år också kände jag att jag också ville vara med. Så det var med spänning jag väntade på årets första tema. Så släppte Beatrice temat och det visade sig vara avtryck.

Jag blev helt låst vid det mänskliga avtrycket på jorden, hur vi sliter på jordens resurser oftast utan att själva riktigt förstå konsekvenserna av vårt handlande. Hur även våra små handlingar har följdverkningar som oftast blir betydligt större och mer omfattande i slutändan. 

Och det var vid just de enkla handlingarna jag till slut kände att jag kunde hitta kreativiteten. Att välja tygpåsar istället för plastpåsar är en enkel insats för att göra vårt avtryck lite mindre. 


Och självklart ville jag tolka temat bokstavligt också. Tygfärgerna rotades fram och jag klippte till disksvampar för att trycka med dem. Det visade sig vara en metod som slukade massor med färg och var liten svår att få heltäckande avtryck. Påsarna sydde jag i återvunna lakan för att påsarna ska vara tunna och ta lite plats så att de är lätta att ha i fickan eller väskan (men också för att minska mitt avtryck på jorden)


12 kommentarer:

  1. Vad roligt att du ville haka på Monthly Makers! Och vilken underbar idé med tygpåsar av återbrukat material för att minska det ekologiska fotavtrycket. Dessutom blev de rackarns snygga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Nu ser jag fram mot nästa månads tema!

      Radera
  2. Så kloka tankar som ger mervärde till ditt bidrag. Jag känner också en stor oro för den här planeten, och då är skapande ett sätt att komma till ro och ge uttryck för den rädslan, och återbruk ett sätt att göra faktiskt skillnad på. Mycket fint och användbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, håller med om att skapandet verkligen har många mervärden!

      Radera
  3. Fin idé och fina tygkassar!

    SvaraRadera
  4. Återbruk är det bästa! Och så är det ju mycket roligare att ha personliga kassar än att gå runt som en reklampelare.
    Skönt att det är någon mer än jag som hade i stort sett ett års startsträcka till Monthly Makers (fast jag kom faktiskt igång redan i december ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jo lite sen i starten är jag nog men ju så är jag igång!

      Radera
  5. Tycker så mycket om att läsa folks funderingar kring bidragen, och det allra bästa är när det är sådana här grejer som vill minska på våra ekologiska fotavtryck, riktigt bra!

    SvaraRadera
  6. Väldigt fint att läsa dina tankar och tycker mycket om din tolkning. Återbruk är verkligen så kreativt och detta blev ju superfint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Påsarna har verkligen blivit använda sen jag gjorde dem!

      Radera