onsdag 27 januari 2016

övervintrad chili


I höstas när första nattfrosten kom var mina habaneroplantor fulla av omogna frukter. Eller kanske inte helt sant.  De plantor jag tagit hand om, som fått bo i stora fina krukor på bra platser var redan skördade och lagda på komposten. Men längst in i mina växttält hittade jag två krukor där jag trängt ihop flera plantor och sen nästan glömt bort. Nåja, de hade också blivit vattnade men det var all omsorg de fått. 

Eftersom jag gärna ville ha chilin som höll på att mogna fick de flytta in och fick stå i varsitt fönster. Och precis lagom till halloween var de fulla av orange små heta chili. Dubbel glädje då jag älskar att pynta i orange just till halloween.

Vi plockade av alla chili och frös in dem. Jag har läst om att det går att övervintra chili inne men känt att det inte är min grej. Allt får många veckor då man kan glömma att vattna... Men eftersom de här plantorna klarat sig ända till november så kanske det skulle funka. 

Som ni kan se på den övre bilden har de inte fått särskilt mycket kärlek eller ens vatten för den delen. Men jag är beredd att ge dem en chans så idag fick de varsin kruka och ny jord. Eftersom de var minst sagt rangliga skar jag ner dem ordentligt också. De toppar som såg ok ut planterade jag som sticklingar. Så kanske får jag habanero den hör sommaren också. Skulle vara toppen om det lyckas för jag har precis insett att jag inte har några nya frön....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar