söndag 3 januari 2016

julen varar än till påska



Eller kanske snarare till tjugondagen då vi dansar ut julen med en riktig julgransplundring. Vår fina gran barrar tyvärr mer än vad som är riktigt bra och jag börjar tänka att den inte kommer klara sig tio dagar till. Varje morgon ligger det ett hav med barr på golvet och tyvärr också en hel del kulor. 

De finaste kulorna har jag kollat extra noga att de sitter stadigt så några dagar till får granen klara sig. Vår gran är fylld av ungefär 100 kulor och annat pynt och det här är några av mina favoriter. Överst ser ni en handmålad docka från Polen och en ängel i snöglob. Där finns också en av årets nyheter, en luftballong. Samt de jag är svagast av för av alla, de silvriga kulorna som har liksom en glastratt innuti. När jag var liten hade vi några sånna kulor i granen och jag kunde förlora mig en halv evighet i glittret.

Dekorationerna nedan är också viktiga för att granen ska bli perfekt. Det finns handvikta hjärtan i papper och pyssel som barnen gjort. Stjärnorna i halm har vi haft sedan vår allra första gran så tyvärr är det inte så många som är fina längre. Kanske ett tillfälle att lära mig vika egna halmstjärnorna till nästa jul? Sist i raden av dagens favoriter är en glaskula som jag målat själv för en himla massa år sedan. Kulan i sig är kanske inte den finaste men den är ett mycket kärt minne.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar