lördag 9 januari 2016

Lapptäcke till lillasyster


Igår fick vi fira min syster på hennes födelsedag. Från mig fick hon ett stort och varmt lapptäcke. Syster med familj har ganska mycket ofrivilligt renovering framför sig i vår så jag tänkte att hon kunde behöva ett gott täcke att krypa ner under i soffan för att få lite vila.

Jag har sytt in lite minnen i täcket. Precis som i Dantes filt har min farmors fina broderier fått en plats. Ungefär en tredjedel är återanvända tyger och resten är nya.  

Helt knivskarpa hörn har den inte. Jag fuskar allt för mycket när jag klipper ut rutorna. Jag har en skärmatta och rullkniv men har inte fått till tekniken riktigt så jag kör fortfarande med sax.



Det här blir mitt första bidrag till Fredrikas sypepp. En himla fin blogg med inspiration och fina sytips!





4 kommentarer:

  1. Vad fint det är med lapptäcken, och vilka historier de berättar! Väldigt kul att sy in gamla minnen, och jag gillar särskilt att du låtit broderierna få ta plats. Jag har ännu aldrig provat på lapptäckessömnad, men det är väl bara en tidsfråga. Tack för inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är faktiskt ganska kul att sy lapptäcken även om jag inte är nära de riktigt skickliga lapptäcksmakarna.

      Radera
  2. Så fint med en personlig present! Och perfekt att få in lite broderier i vardagen :)

    SvaraRadera