torsdag 21 januari 2016

Årets fröer är här!


Det är lite som julafton när årets fröer dimper ner i brevlådan och igår kom de! Jag har i ganska många år valt att köpa merparten av mina fröer från impecta. Vet egentligen inte om de är så mycket bättre än någon annan leverantör men jag har varit väldigt nöjd med de fröer jag fått och aldrig känt något behov av att byta.

Tänkte visa lite av årets fröer.


Här är kategorin med mest osäker framgång. Trädgårdsportlak ska vara svår men när man väl fått fart på odlingen ska den vara lättskött. Aubergine är årets stora chansning, men hur coolt skulle det inte vara att bjuda på en mousaka med hemmaodlad aubergine. Purjo har jag haft förut med väldigt varierat resultat. För något år sedan valde jag att odla piplök istället men i år planerar jag lite större odlingsyta och därför får purjon en ny chans.


Kategorin menst oväntat är att det kommer odlas mycket blommor i år. Jag är inte lika bra på blommor men vår trädgård behöver verkligen mer färg så i år testar jag igen. För att göra det lite mer motiverande testar jag några ätbara.


Kategorin högast förhoppningar är jag mest taggad inför. En snabbväxande paprika som förhoppningsvis hinner bli klar. En tomat som lovar klasar i vindruvsklassen och en stooorbladig basilika. Laddar med andra ord för tomat och basilikasallader i sommar. 

Första februari sätter jag de första fröerna i år och sen är odlingssäsongen startad på riktigt. 


4 kommentarer:

  1. Kul kategorier! Du har fått med flera av mina favoriter som störpurpurböna, portlak, basilika och krasse. Tycker också det är så roligt med ätbara blommor och blandar grönsaker och blommande hej vilt i trädgårdslandet. Klart att du kommer att lyckas!
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna för att det ska gå bra. Tyvärr är vår skogstomt lite skuggig så vi får göra det bästa utifrån de förutsättningar vi har.

    SvaraRadera
  3. Jag har också fått hem mina fröer. Ungarna är ledsna över att snön börjar försvinna för då kan de inte åka skidor. Jag är väl inte lika ledsen....väntar sååå på att få börja odla. Ska anlägga pallkrage/krukodling på min skitfula uteplats. Ska ställa dessa rätt på plattorna som ändå är jättefula och har blivit sneda och vinda. Ha det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtan efter odlingssäsongen är lite som att vänta på julafton när man var liten. Första februari sätter jag chili och kronärtskocka. Så nu det bara en vecka kvar att längta!

      Radera