lördag 21 januari 2012

Första steget till sommar

Idag har det äntligen hänt. Första fröerna är i jorden. I år satt jag två sorters kronärtskockor, Green globe och Violet de provense.  Den senare är ny för mig men är superfint lila i frökatalogen.

Jag och tjejerna gjorde små flaggor med namnen så vi kan hålla isär dem. Till pinne klippte vi grillspett i lagom längder. Själva flaggan är en pappersremsa som är dubbelvit och ihoplimmad.

Förra helgen åt vi en grapefrukt men massor med kärnor. Nu har de legat på papper och torkat en vecka och det var dags att sätta dem i jord. Jag och min pappa planterade apelsinfrön när jag var liten och fick ett stort träd. Mamma hävdar att det blommande varje år men att de inte orkade/hann pensla blommorna för att befrukta dem. Vi får se om de här fröerna tar sig.










Nu står krukorna i ett litet plastdrivhus i vårt söderfönster. Stora tjejen gillar att vattna med sprejflaskan så jag kommer säkert få hjälp att hålla jorden fuktig.

Idag blev disktrasa nr 2 klar. Vilket är tur för det börjar bli dags för den första att kastas i tvättmaskinen.




Imorgon är det pysseldag för mig. Vi är några småbarnsmammor som träffas ungefär fyra söndagar per termin och pysslar. Imorgon har jag tänkt mig att lära mig brodera med plattsöm. Tror att det kan bli ett bokmärke. Vännen K hoppas jag kommer dela med sig av kunskaper i broderi.

1 kommentar:

  1. alltid lika härligt att få börja så...!
    Gillar eran fingeravtrycks-tavla i tidgare inlägg, jättefin!

    SvaraRadera