söndag 1 januari 2012

Året som gick!

Min blogg är helt ny och jag har därför inget fotoarkiv att gå tillbaka i för att berätta om året som gick. Istället har jag vandrat runt hemma och försökt hitta olika pysselprojekt som jag fortfarande har kvar hemma hos mig. I Januari förra året stickade jag ett par vantar till mig. Vantar har annars en tendens att alltid var till någon annan. De här är varma och sköna eftersom det är två ulltrådar i hela handen. Beskrivningen är hittad på garnstudio. Förra januari var ju mördande kallt och snöigt så vantarna har varit med och skottat massor med snö! 


 


I Februari ville jag sticka en mössa till mig. Jag hade fått smak på att göra fina saker till mig istället för att ge bort till andra hela tiden. Mönstret till mössan är också hittad på garnstudio. På bilden syns det dåligt men kanten på mössan är en flätstickning. Mössan är stickad i tjock alpacca. Tyvärr blev den för liten för mig så den fick flytta in i T:s låda. Hon tyckte att mössan var för varm och använde den inte så ofta. Antar att den måste vara väldigt varm om den var för varm även i 23 minusgrader som jag tror vi hade hela februari.





I Mars slukas jag helt av min blommodling. Jag odlar mest grönsaker och när jag skulle fota idag var det redan mörkt ute. Annars finns det både grönkål och vintersallat kvar i lådorna. Ett par tulpaner från en av julgrupperna får symbolisera odlingen i brist på annat.




I april var det påsk. Jag har ett evighetsprojekt på gång (typ sedan 2004...). Jag tycker att det är jättekul att brodera korsstygn ett litet tag men sen försvinner lusten och duken ligger nedgrävd i botten av stickkorgen igen. Som ni ser är det inte så långt kvar. Jag gjorde faktiskt en kraftryckning förra året och sydde en och en halv kyckling. Det tråkiga med en påskduk är att den bara är kul att sy precis kring påsk. Jag har också på vägen insett att jag inte tycker att den blir så fin. Blir den klar någon gång kommer vi ändå använda den varje år. Jag kan ju inte låta åtta (minst) års arbeta ligga i något skåp och damma.





Symaskinen fick komma fram i maj och jag gjorde en kjol till mig själv. Den har varit använd minst en gång per vecka hela sommaren. Modellen är en superenkel variant med resår i midjan. Jag är ändå omåttligt stolt över att ränderna går ihop både fram och bak. Det fina märket med katten har gjorts av en vän på en gemensam pysseldag. Tänker alltid på H när jag har kjolen på mig.




I Juni fick vi äntligen renoverat i vårt vardagsrum! Fyra år tog det innan vi kom till vardagsrummet. Så här i efterhand har jag ofta undrat varför vi inte gjorde vardagsrummet först. Det är ju det rummet vi är mest i. Jag är otroligt glad över min tapet som vi på en vägg i rummet. Viss oro kände jag inför jul i hur det skulle fungera med sommarblommigt till julpynt. Kanske inte klockrent men tapeten gör mig lika glad ändå.

 


I Juli gjorde vi vår årliga resa till svärmor i Polen. Det regnade en hel vecka och det finns inte så mycket att göra hos svärmor när solen inte skiner. Staden som ligger närmast hennes by har satsat på jesus. En jesusstaty som är lika stor som den i Rio. Hade liksom varit bättre om vi hade varit i Rio och inte i Swiebodzin, Polen...

 


Augusti kom och äntligen var det mesta klart i trädgården. Plommonen är tidiga och vi hade hur många som hälls. En av grenarna gick av (snyft) och vi gav bort plommon till alla som ville ha. Det blev plommonmarmelad, plommonchatney och bäst av allt plommon i konjak. MUMS.



I september kommer päronen. Vi har två träd så gissa om vi hade päron. Tror tyvärr att vi har några påsar kvar i förrådet, misstänker att de inte mår så bra. Päron blev det också marmelad av och päron inlagda med saffran, vanilj och som här med mynta.


I oktober startade jag min blogg!! Här är det första pysselprojektet jag gjorde. Mest för att ha något att ta kort på och börja skriva om.  Valet av projekt styrdes helt av att jag precis köpt mig en limpistol. Vad har jag gjort alla år när jag inte ägt en sån???




I november var vi ett gäng som åkte till pysselmässan i Älvsjö. Jag lärde mig att göra sånna här armband. Ett tredje är gjort men tyvärr inte slutfört. Pinsamt nog har jag visat upp armbandet för mamma som skulle fått det i namsdagspressent (i november). Håll ut mamma, jag har inte glömt bort ditt armband.




December, underbara stressande månad. Jag bytte julgranskulor. Skickade iväg två virkade svampar. Det var mycket kärlek bakom dem innan de dög att skickas till någon främling. I gengäld fick jag en fin luffarslöjdskula med en nålfiltad boll i. Den kulan pryder kransen som sitter ovanför öppna spisen och är jättefin där.




Nu har året gått och vi har precis varit med om första dagen på det nya året. Hos oss blev det som hos (gissningsvis) många andra pizza till middag. Såg i Aftonbladet att dagen är internationella pizzadagen så vilken annan dag är pizza mer rätt...


Sen vi fick vår lilla S har vi tvingats att se livet ur ett annan perspektiv. Jag är glad att kunna berätta att varje år blir bättre och bättre. Både jag och sambon sammanfattade året som gått som ett bra år och har stora förväntningar på att nästa år kommer att bjuda på roliga, spännande, trevliga, underbara, avkopplande och stimulerande dagar.

GOTT NYTT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar