måndag 16 april 2012

Smurfankläder

Här är mitt bidrag till klockarbarns återbruksutmaning den här veckan.

T har haft uppvisning på gympan. I år var det smurftema. Det var en syn för gudarna med ungefär 100 smurfar hoppandes och studsandes över gympagolvet.

T bestämde på en gång att hon skulle vara smurfan och jag var inte sen att haka på. Någon vit klänning hade vi inte så det var till att ta fram symaskinen. Efter att ha gjort en snabb titt i garderoberna och syskåpet hittade jag tre vita t-shirts. En var vriden i sidsömmarna, en hade ett stort hål under armen och en hade jag fått för att göra mattrasor av. Ingen dög längre som t-shirts.

Av den vridna t-shirten klippte jag ut den övre biten på klänningen, fram och baksida är lika. Sen sprättade jag halslinningen och använde axelbanden i klänningen. Jag förlängde klänningen genom att klippa av lagom bit från t-shirten med hål under armen. Från den tog jag också halslinningen och satt i halsen på klänningen. Längst ner ska det vara blommor upplyste T mig,hon hade stora planer på hur vi skulle klippa ut blommor i klänningen men nöjde sig så småningom med målade blommor.




Den tredje tröjan blev smurfans mössa. Jag sydde den extra lång så att det kunde bli lite smurfigt framhäng på den



Klänningen blev lite av en favorit och kommer antagligen användas flitigt i sommar. Synd att jag fusksydde båda här och där....

2 kommentarer:

  1. Vilken fin Smurfa! Klänningen och mössan blev jättebra - och vad kul med smurfdans ;)

    SvaraRadera
  2. Jätte fin och duktig smurfa. mosters <3

    SvaraRadera