måndag 9 april 2012

Förkläden till kusinerna

Så var det måndag igen, den bästa sortens måndag när hela familjen är ledig. Påsken har varit en välkommen paus efter en vårvinter fylld med allt för mycket sjukdomar och allt för lite tid för det mesta.

Måndagar innebär också att det är dags för en ny återbruksutmaning hos Klockarbarn. Mitt bidrag den här veckan var från början ett par jeans som tillhörde sambon. Det här är ett sånt där projekt som blivit liggandes. Kusinera L och G skulle få varsitt förkläde, varsin grytlapp och en kokbok i julklapp men i julas var förklädena bara ett par avklippta jeans som jag tryckt deras bokstäver på.

Eftersom jag också är med i Beasbarnslikheters utmaning så tyckte jag att det var läga att ta tag i det här bortglömda projektet.




Bokstäverna har jag gjort genom att trycka ut bokstaven i lagom storlek i skrivaren. Sen skar jag ut en med en brytbladskniv och använde pappret som en schablon. Nu till påsk blev förklädena klara och pojkarna fick ett varsitt i påskpresent. Grytlapparna blev inte klar och jag han inte heller ut och leta efter någon bra kokbok.





Grytlapparna är just nu bara två jeansbitar med pojkarnas respektive bokstav på. Få se om det någonsin blir grytlappar eller om jag hittar på något annat med bitarna så småningom...





Tjejerna och jag har pysslat i helgen och jag tycker tupparna passar in i återbrukskategorin. Idén till tupparna fick jag av Bompas egen cirkusprinsessa, Lovisa.



 


En hel liten arme tuppar blev det när vi var klara!



4 kommentarer:

  1. Fint med förklädet. Jag gillar idén att man kan dekorera det med lite olika saker som du gör- Ett förkläde är faktiskt idealiskt för lite smått och gått. Det behöver ju inte matcha något annat plagg, direkt. :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Perfekt med förkläde till påsk ;)
    Bra med jeanstyg oxå, lätt att slänga i tvättmaskinen.

    SvaraRadera
  3. Vilka söta förkläden! Och tuppar förstås ;)

    SvaraRadera
  4. vilken rolig idé att ge bort förkläden... kanske nåt att fundera vidare på! Fint med bokstäverna på också!

    SvaraRadera