onsdag 26 september 2012

tre små burkar i mitt kök

Idag är det precis fem veckor tills vi får nycklarna till vårt nya hus! I sju år har jag levt utan badkar men nu är drömmen om ett eget badkar snart verklighet! Tjejerna och jag pratar ofta om hur skönt det kommer att bli att få bada. Tjejerna är mest sugna på bubblor och vattenleksaker medan jag tänker mig levande ljus, tystnad och väldoft. Enda oron är att jag går och somnar i badet (måste köpa någon bra flytkudde...)
 
Jag har letat efter några bra beskrivningar på hur man gör egen örtolja. Hittade ingen beskrivning som kändes helt hundra så det blev att göra lite på känn. Mynta, ringblomma och lavendel blev först ut. Ett tips jag hittade var att plocka örterna en torr dag, annars riskerar man att oljan möglar. Någon riktigt torr dag vet jag inte om den här sensommaren bjudit på så det blev att torka på handduk ett dygn inne.
 
 
 
 
Sen, ner med örterna/blommorna i varsin tätslutande burk och på med olivolja. Nu har de stått där i någon vecka och jag öppnar locket sådär varannan dag för att se till att det inte jäser något där inne.
 
 
 
 
Lavendel kommer jag använda som badolja men både ringblomman och myntan ska bli kräm tillsammans med bivax. Ringblommesalva ska vara väldigt läkande vilket kan vara skönt för vintertorra fingrar och läppar. Myntan hoppas jag kan vara svalkande för trötta fötter. Vi får se om jag har någon kräm att visa upp här om någon månad.
 
Mig i badet ska ni i varje fall slippa se bilder på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar