fredag 30 mars 2012

Bakat med T

Någon eftermiddag i månaden försöker jag hitta på något själv med storasyster. Det är ibland tufft att vara storasyster till någon med massa extra behov. Idag skulle vi åka till badhuset enligt önskemål. Jag tror att båda jag och T blev lika ledsna över att S gick och blev sjuk och vi fick spendera eftermiddagen hemma med en febersjuk lillasyster.

T var ledsen och grinig (fullt förståeligt..) och ville inte hitta på något. Till slut bestämde hon att hon skulle baka. Jättekul tänkte jag, det fixar vi!! -Tills jag kunde konstatera att vi inte hade något smör.




En snabbtitt i bakboken senare hade vi hittat en småkaka som skulle bakas utan smör. Receptet var löjligt enkelt. 250 g mandelmassa, ett ägg och skal från en apelsin mixas till en smet. Kakorna spritsas ut och i varje kaka trycker man ner en mandel. Gräddas i 175 ca 12 minuter.

T tyckte inte kakorna var jättegoda så vi doppade de färdiga kakorna i choklad för att göra dem lite mer kakiga.

Receptet var på 25 kakor men T tyckte det var tungt att sprittsa smeten så kakorna blev mindre och många mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar