måndag 30 november 2015

Adventskalendrar




Imorgon är det första december och idag har jag pysslat med att slå in paket till barnens adventskalendrar. Den bruna gjorde min farmor till mig 1979, julen då jag var två år. Jag mins fortfarande känslan av magi när kalendern var helt full av presenter och hela sköna december fortfarande var framför mig. 

Året när Tilda fyllde två var det hennes tur. Farmors fina kalender togs fram och fylldes med paket till henne. Nu har det ju blivit två barn till.... så jag har broderat enklast möjliga kalendrar till dem de år de fyllt två. 

Tre barn betyder 72 paket. Jo jag inser att det är galet. Jag försöker ge dem små saker som de skulle ha fått ändå. Finaste paketet får de på julafton då de får en julgranskula. Tilda som är på sitt sjunde år med julkalender har redan en ganska fin samling.

72 paket ja... det är några paket det. Nu är de inslagna och tre kalendrar hänger på rad. Och barnen har fyllts av magin kring julen. Ni vet magin kring att hoppas och vänta, att längta och drömma och av att uppleva tillsammans.




Kolla in Klockarbarn för fler som vill sprida julkänsla.

6 kommentarer:

  1. Nostalgitripp! Så fina kalendrar!! Antar att det tog sin lilla tid att hitta och slå in 72 paket.. :) Vilken hygglig tomte!

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj... Jag orkar inte ens fundera på en paketkalender! :) Fina är kalendrarna i alla fall, roligt att du fortsätter med familjetraditionen!

    SvaraRadera
  3. Vad lustigt. Paketkalendrar har jag som vuxen sett i olika utföranden men att den bruna som din farmor gjorde till dig är just en sådan har jag aldrig tänkt på. En liknande hängdes alltid upp hos min mormor men utan paket, jag tyckte att den var jättefin med guldringarna som dekoration. Gissa om jag blir nyfiken på när och varför den tillverkades.

    SvaraRadera
  4. Verkligen ambitiöst! Vi har helt skippat detta eftersom vi fick stressa ihjäl oss efter småprylar och dessutom städa ihjäl oss när 48 stycken småsaker hade en tendens att sprida ut sig överallt. Herregud. Gjorde ett år en variant där de visste att de inte skulle få paket varje dag. Det fanns en lapp i kalendern med texten "Tyvärr blev det inget idag, Bättre lycka imorgon" och "Idag kan du leta i sekretären efter en present". Jag lade från början i nitlottslappar i alla luckor eftersom jag räknade med att de skulle tjuvkika och när jag kände för det bytte jag ut lappen på kvällen och placerade ut presenten. Funkade bra.

    SvaraRadera
  5. Det är många paket. Jag orkade inte i år och sa till tjejerna att de är för stora för det. Jag är inte en snäll mamma..... :-/

    SvaraRadera
  6. Min bror och jag hade faktiskt paketkalender med, men vi delade och fick ett paket varannan dag. Jag tror jag kommer göra så med, ifall att jag får fler barn än ett (som är ett år). :)

    SvaraRadera