måndag 18 april 2016

rapport från varmbänken


Idag är det tio dagar sedan jag sådde varmbänkarna. Jag valde att så i ruta, alltså att dela in varje varmbänk i åtta rutor som var och en får en egen gröda. Jag försådde en hel del innan plantering för att vinna lite tid eftersom jag la mina varmbänkar ganska sent. Längst har en potatis kommit. Det är en tidig sort (rocket) som fick ligga på jord ungefär tre veckor innan utplantering. Jag hoppas på skörd i mitten av maj!

Också brytärtorna fick ett ordentligt försprång av att försås inomhus. De får snirklar sig runt lite torra björkgrenar som precis är så höga att locket till lådan kan stängas.

Det finns också en del som jag odlar lite på chans. Jag har redan satt ut en gurka, en zucchini, några vaxbönor och lite fänkål. Det är ju det fina med fröer, man får så många i varje påse att det inte gör så mycket om man misslyckas med några!

Än så länge lever alla chansningar! 


De snabbväxande sådde jag direkt i varmbänken och här nedan syns en början till en ruccolamatta. Det kommer förhoppningsvis snart också finnas gott om sallat, spenat och rädisor som är satta på samma sätt. Jag har också petat ner dill och persilja. De är de örter vi använder absolut mest av i matlagning så en tidig skörd av dem skulle ju vara väldigt välkommet. 



2 kommentarer:

  1. Men oj, potatis som redan kommit upp! Nu blir jag avundsjuk :) Nästa år ska jag nog testa lite olika sorters potatis, i år blir det bara Amandine.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag odlade några år en sort som hette Princess. Otroligt god och tidig. Men senaste åren har jag inte hittat den... Rocket är inte riktigt lika bra men nyupptagen potatis är ju alltid riktigt gott.

      Radera