måndag 18 januari 2016

Prickiga hippster


Jag har en lista i huvudet över saker jag vill lära mig. Att sy underkläder har funnits med där ett bra tag. Men kombinationen av att jag inte riktigt vetat hur man gör och det där med att sy i trikå har stoppat mig. 

Men idag när hennihenni länkade till en superbra tutorial där det också fanns länkar till gratismönster. Då kände jag att det var dags att testa. Att sy i trikå är en barnlek efter att jag köpt min overlock så själva trosan var sydd på nästan ingen tid. Resåren däremot... inte så svårt men kanske hundra knappnålar senare var de klara.

Det här mönstret valde jag. Gillar trosorna men jag kommer nog försöka rita om dem lite i benen där de blev lite för raka för min smak.

PS. Utan att riktigt ha tänkt det först bestämde jag för att lägga upp de här också till Fredrika på Vindens sypepp för januari. DS

6 kommentarer:

  1. Det ser svårt ut för en som inte kan sy hehe! Men det blir säkert jättebra! Alltid kul att testa nya saker.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Faktisk inte särskilt svårt. Tutorial lovar att det inte ens behövsnågkn fancy symaskin. Räcker bra med en vanlig med zigzack

    SvaraRadera
  3. Jättefina! Rekommenderar att ta ett par bekväma från skåpet och lägga mönsterdelarna mot dem för att se hur mönstret ska ritas om :)

    SvaraRadera
  4. Det ska jag testa. Tack för länken till Tutorialen!

    SvaraRadera
  5. Wow vilka läckra trosor! De ser helt perfekt proffsiga ut! Avundas de som syr kläder. Det är ju bra att kunna ha lite praktisk nytta av sin kreativitet. Jag blir så sjukt oinspirerad när jag tänker på att sy kläder. Men jag önskar att det var annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det är fördelen av att ha en kronisk sväng av kan-själv-sjuka. Jag kan liksom inte bara låta det passera att jag inte vet hur man gör något. Bara måste testa! Och det roliga med att sy kläder är att det är mycket lättare än det verkar!

      Radera