torsdag 12 januari 2017

Snart är den sköna julen slut.


Den här julen har varit så skön. Efter en höst då både jag och Björn kämpat med en tung trötthet behövde vi verkligen ett avbrott. September och oktober var allra värst för mig. Vet inte hur många serier jag såg på tv under den tiden. Björn hade det värre i november, precis som det alltid varit för oss (tack och lov) kan vi på något sätt turas om att krascha. Vi tror att det är vår speciella superkraft som funkisföräldrar.

För mig kom tröttheten efter vår långresa i somras. Då hade barnen varit hemma från förskola/skola totalt i 12 veckor varav de tre sista på resande fot. När september kom kunde jag bara konstatera att det kostat mer energi än jag kunnat förutse. I september brukar också infektionera drabba Signe med inläggningar på Ackis som följd. Jag försökte mitt i tröttheten att mobilisera kraft inför det jag visste skulle komma. Jag började räkna hur många dagar hon skulle få vara frisk den här terminen.

Dagarna gick och blev till veckor som blev till en hel månad och då kom snuvan. Vi kan ju det här nu. Syrgasunderstöd, täta inhalationer, mycket sjukgymnastik, vätskeersättning och nattvak. Två eller tre dagar senare brukar vi behöva skrivas in på sjukhus. Så gissa om vi tittade förvånat på varandra när det vände redan andra dygnet. Och ungen blev friska på en vecka, helt av sig själv. (Jo så klart en hel del inhalationer, sygas och sjukgymnastik men ändå).

Och så fortsatte hösten. Noll dygn på infektionsrum på Ackis. Som vi har sovit den här hösten. Visst har det varit några vaknätter men de värsta nätterna har faktiskt lyckats sammanfalla med när vi har haft assistenter här. Man skulle kunna tro att vi har haft någon som har vakat över oss i höst för så trötta vi blev båda två kan vi bara konstatera att vi verkligen behövde få lite vila.

I början av december släppte tröttheten för mig och för Björn strax innan jul! Men något vi också lärt oss med åren är att skilja på aktiviteter som ger energi och aktiviteter som tar. Därför har vi fyllt den här julen med saker vi tycker om. Vi har fått mycket tid tillsammans och alla går tillbaka till en ny termin med batterierna laddade. Ingen har haft lust att städa bort julen i år, det har ju varit så mysigt. Men nu är vi överens. Idag är julens sista dag hemma hos oss. Då ska det dansas kring julgran, leta förrymda tomtar samt ätas dammigt pepparkakshus. 

Hoppas att fler fått en välbehövlig vila så att ni orkar stångas med de sista vintermånaderna innan den efterlängtade våren dyker upp om två (?) månader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar