tisdag 1 mars 2016

krokade grytlappar


För en massa år sedan krokade jag mig ett par grytlappar. De är ganska välanvända vid det här laget och börjar bli lite solkiga. Det är lite konstigt hur det är med minnen, för fast jag kan svära på att jag aldrig hört talas om tekniken, så får jag ett jättetydligt kroppsminne när jag krokar, ett minne av att ha gjort det förr. Kanske något man gjorde på syslöjden??

Jag gillar i varje fall tekniken och tänkte försöka berätta hur man gör. Börja med att lägga upp luftmaskor. Tyvärr begränsas man av hur lång virknål man har för kedjan med luftmaskor får inte bli längre än virknålen. På första varvet plockar man upp nya maskor genom att sticka igenom nålen i den främre maskbågen och dra igenom nytt garn. Den nya maskan låter man sitta kvar på nålen. Man fortsätter så hela varvet och har till slut fullt med maskor på virknålen. Obs, kolla att du plockat upp lika många maskor som du hade luftmaskor, annars blir grytlappen inte rak.

Mitten av varv ett

När man vänder drar man nytt garn genom den första maskan. Sen tar man igen nytt garn och drar genom två maskor. Fortsätt att dra nytt garn genom två maskor hela varvet ut och i slutet av varvet har du bara en maska kvar. 

Början av varv två, jag har gjort den första maskan

Fortsätt med så många varv som behövs till det du tänker göra. Avsluta arbete efter varv två genom att klippa av  och dra igenom garnet. Faktiskt en superkul teknik som är väl värd att testa! Jag avslutade mitt krokade stycke med en luftmaskeögla. Sen virkade jag fasta maskor kring hela lappen bara för att jag tycker att det blev fint. 

De här grytlapparna blir mitt bidrag till sypeppen hos Fredrika


3 kommentarer:

  1. Det blev väldigt fin struktur när du krokat. Jag visste inte vad krokning var, hade nog hört talas om att det fanns något sådant men hade inget mer begrepp än så. Tack för upplysning och för att du får det att låta lätt som en plätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det är faktiskt lätt som en plätt! Jag tycker faktiskt att det är lätt som en plätt. Det är riktigt lätt att få en jämn och snygg struktur.

      Radera
  2. PS - dina ljusstakar längre ner är helt underbara!!!

    SvaraRadera