torsdag 11 februari 2016

framgång och motgång på odlarfronten


I pluggboxen håller chiliplantorn på att titta upp och de har fått flytta in under växtlampan. I boxen har jag också satt några sallatsfröer med hopp om att de ska bli fina huvuden framåt våren. Jag brukar aldrig lyckas med det där att få till sallatshuvuden men skam den som ger sig. Först var jag på väg att fylla hela boxen med chili men insåg att 49 chiliplantorn kunde bli lite många.  Därför satt jag bara 30 fröer delat på tre sorter. Nu ser det dock ut som att mina habaneros tar sig fint så chilibehovet kommer nog täckas i år också.

Habanerosarna som mådde lite sisådär efter övervintringen spricker om och de kala pinnarna har börjat täckas av ljusgröna blad. Två av sticklingarna ser också ut att ha klarat sig fint.


Värre är det för orkidéerna som blivit angripna av sköldlöss. Jag brukar kasta de plantor som angrips men nu hade alla plantor blivit angripna så jag gör ett försök att bli av med lössen. Går till angrepp på bred front med mekanisk rengöring kombinerat med något gift som jag köpt på blomaffären. Det är trist att orkidéer så lätt drabbas av sköldlöss eftersom de på all andra sätt är en perfekt blomma för mig som lätt glömmer det där med att blommor måste få vatten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar