måndag 1 oktober 2012

Bokvas


Då var det måndag igen och Klockarbarns återbruksutmaning! Jag såg för ett tag sedan, i någon tidning, ett tips på hur man gör snygga bok-vaser och har tänkt att testa det sen dess. I lördags fick den här boken följa med hem från loppis och nu fanns det ingen ursäkt längre. En mall behövdes vilket är snabbt fixat, som nu ser ritar man bara ena halvan av vasen.


 
 
Jag har för mig att det stod i beskrivningen att sidorna skulle skäras ut. Självklart har jag inte kastat beskrivningen (jag kastar ju nästan inget) men den har liksom gått och gömt sig någonstans där jag inte kan hitta den. Nåja, hur svårt kan det vara, tänkte jag som vanligt, och satt i gång att skära sidor.
 
Jättesvårt visade det sig, med en brytbladskniv i varje fall. Idag tog jag fram en sax och klippte ut mönstret istället. Boken hade 700 sidor så det var några att klippa ut... Helt jämt blev det inte men det syns inte så mycket när vasen är klar.
 

 
När alla sidor var färdigklippta skar jag loss boken från den hårda pärmen och limmade ihop första och sista siden. Jag tror att det är lättare om man tar en bok med färre sidor. Med 700 var det svårt att till en snygg cirkel av bindningsryggen (heter det så där alla papper sitter ihop?)
 
Hyfsat nöjd är jag ändå med min vas och jag tror den kommer att få en hedrande plats i något av alla fönster i nya huset. I varje fall om jag får ändan ur och gör en till, en lite smalare vas, jag också har planer på att göra...

3 kommentarer:

  1. Kul idé! Men man ska hålla sig borta från böcker man vill läsa... :)

    SvaraRadera
  2. Snygg litterär vas!! Fin form! 700 sidor låter mycket, tog det lång tid? Ska bli kul att se den smalare också som du har planer på att göra..

    SvaraRadera
  3. Så fin och vilken snygg halsvärmare!

    SvaraRadera