måndag 30 maj 2016

på gång i trädgården just nu!


Just nu är det lite svårt att se förbi den stora traktorn som är parkerad mitt på tomten, för att inte prata om all fyllnadsmassa och grushögen som är manshög. Men jag tänkte göra ett försök att visa det som är fint och roligt i trädgården just nu istället. 

Precis vid matplatsen på baksidan odlar jag örter i år. Gräslök, oregano, två sorters timjan, rosmarin, dill persilja och dragon. Tillsammas med örterna har jag petat ner penséerna från vårens krukor och sått massor med ringblommor. Hoppas på en färgsprakande örtrabatt i år!




I varmbänken har jag skördat den första färskpotatisen och nu blommar ärtorna. I år blir det en lila sort som jag ser fram mot. I sommar ska det växa squash i mina lådor men jag fegar lite och väntar ytterligare någon vecka innan jag sätter ut dem. Istället har jag sått några rader med rädisor och sallat där potatisen stod. 

Med så lite odlingsutrymme jag har i år har jag inte råd att låta någon yta stå bar i flera veckor...




plastbackarna gror fortfarande växter som mår bra av att förodlas. Här är ett helt tråg med huvudsallat, tur att det nya landet blir klart, förhoppningsvis den här veckan för det ser ut att ha blivit några plantor....



Idag har jag planterat om fänkålen. Älskar fänkål. Men tretti plantor kanske blev lite många... 




Lite här och där står växter som ska ut i nya landet. Det börja bli trångt i krukorna nu så jag tror att växterna längtar lika mycket som mig nu att trädgårdslandet ska komma på plats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar