lördag 3 december 2011

Julkalender

Två små barn innebär 48 paket, att ett av barnen inte kan äta mat och godis gör det extra svårt. 22.30 den sista november var alla små paket inslagna. Just in time som en vän valde att kalla det. Den första december vaknade min svårväckta tjej utan problem när hon såg vad som hängde på hennes dörr. Det är så fantastiskt att se julens magi i barnens ögon även om jag förstår att vi köper den till viss del... Lilla tjejen som inte är så svårväckt utan snarare har motsatt problem ( sett från mammas perspektiv) förstår att hon ska få ett paket om dagen och har sett ut som en stolt tupp när hon hon berättat på dagis om kalendern.

Stora tjejen tyckte att vi skulle ta ett kort och lägga ut på mammas dator och varför inte. Tjejerna fick hjälpa till att ta korten och i ärlighetens namn blev de inte sämre än om jag skulle tagit dem. Det är helt hopplöst på vintern att ta kort.
 

Stora tjejen har ärvt min julkalender från när jag var liten. Det är min farmor som sydde kalendrar till alla oss barn. Min kalender är tror jag ska föreställa en grön växtslinga med några röda bär som dekoration. Som ni kan se är den gjord till julen 1979.
Jag kanske inte behöver berätta vad jag tyckte om min bruna kalender när jag växte upp. Nu tycker jag i varje fall att den är superfin.





Julen för två år sedan var det dags för min lilla tjej att få sin första kalender. Bakom alla paket är det en julgran i efterstygn. Jag sydde den på frihand och är faktiskt ganska nöjd med den.


För två år sedan han jag inte fodra kalendern men tänkte göra det i januari den julen men neej kalendern är inte fodrad än. Kanske i år blir året när det händer. Aidaväven är lite för ostadig för 24 paket men det som är bra är att den fungerar när det blir färre paket kvar så lagom till jul har jag glömt fodret igen...




Igår fick tjejerna varsin påse pärlor i kalendern. Idag har vi pysslat varsitt armband åt dem. Stora tjejen berättar för alla att hennes pärlor är i glas och kräver varsam behandling av armbandet. Kanske är glas och diamanter egentligen samma sak??




Kvällen avslutades med räksmörgås. För att lyxa lite bakade jag färska bergisar.
Receptet hämtade jag från en vanlig kokbok. TIPS därifrån var att pensla brödet bara med äggvita. Kanten blev drömlikt spröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar