söndag 6 november 2016

Kombucha



I våras fick jag en Kombuchasvamp, en scoby, av snälla Klockarbarn. Jag hade läst om Kombucha ett tag och var sugen på att test men samtidigt var jag orolig för att det skulle smaka helt förskräckligt så jag hade dragit mig för att beställa en svamp. Därför var lyckan stor när jag fick min scoby bara för att jag skulle få testa vad jag tyckte.

Och jag måste säga att jag gillar det! Bäst hittills är den som smaksatt med hallon. Denna dricker jag en shot av varje morgon. Idag har jag testat att smaksätta med äpple, kardemumma och kanel, för att få en höstig variant. Håller tummarna för att jag ska gilla den smaken, då ska jag experimentera med en ännu glöggigare smak nästa gång jag har en sats redo.

Nu är det jag som har en massa extra scoby som jag gärna ger bort. Så är du sugen på att göra din egen kombucha så hör av dig så kanske vi kan fixa så du får en av scobysarna.

2 kommentarer:

  1. Härligt! Du har kanske redan hittat till facebookgruppen där det finns massor av tips. Jag gillar smaksätta med mango, äpple, humlekottar, fläder. Inte samtidigt då. Min favorit är nog fläder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att fläder var en vinnare! Och igen tusen tack för min scoby

      Radera