torsdag 29 december 2011

En stressig och underbar jul är snart över.

Nu är julstressen över!! Varje år är det samma visa.  Hemma är det egentligen helt underbart med matlagning, pyssel och mys men sista veckan innan julledigt på jobbet kan orsaka magsår även för den mest stresståliga. Att blogga har inte varit möjligt att hinna så här kommer lite bilder från mina senaste veckor. Idag fick symaskinen flytta fram efter en vecka i pysselskåpet. Sambon tycker inte att den utstrålar julkänsla på sin vanliga plats i vardagsrummet...

Stora tjejen fick ny docksäng i julklapp så lite nya lakan behövde tillverkas. Passade också på att sy ett tre i rad spel åt samma tjej. Det mönstrade tyget kommer från Åhlens, snöret är återvunnet och stenarna är dekorationsstenar från blomsteraffären. Min lilla prinsessa konstaterade att de vita var vakrast så mamma och pappa får finna sig i att alltid ha de svarta stenarna i det här spelet.






 Igår firade vi sambon som fyllde år. Det firade vi med smörgåstårta! Den här var en italiensk variant med oliver soltorkade tomater och mögelost i fyllningen. Himla god om jag får säga det själv!





Helgen innan jul hade vi pysseldag här hemma. Småbarnen tröttnade fort och sprang och lekte. Skolflickan kämpade länge och ville aldrig gå hem. KUL!
Mammorna försökte sig på lite allvarligare pyssel än smällkarameller och ljuslycktor. Vet inte jag om det blev så bra men hänget har varit med hela julen och pryder en lampa här hemma. Den har liksom blivit lite finare för varje dag...

 


Veckan innan jul blev också vårt pepparkakshus klart. Nu väntar döttrarna på att få slå en hammare i det och äta upp godiset. Men jag kämpar mot. Julen ska stå framme till knutdagen. Vi får se om det håller, jag är i minoritet här hemma i den frågan.

 




En ful liten tomte. Virka håller jag ju ständigt på att lära mig. En kulen dag innan jul övade jag på fasta maskor och stolpar. Helt plötsligt var det ett tomteskägg så jag la till en luva. Tomten ligger i en fröbok! Det är bara några veckor nu till kronärt skockorna ska i jorden. Tror jag ska ta och läsa lite i frökatalogerna och drömma om sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar