onsdag 6 juli 2016

Det växer i grönsakslandet



Fänkålen börjar tjocka på sig i landet. Just bädden där den står har jag täckt med gräsklipp för att den ska trivas och de största plantorna är snart klara för skörd, så jag chansar och har precis försått en till omgång! Hoppas på en lång skördeperiod av just fänkål som är en mina favoritgrönsaker. Det är en given grönsak i fiskgrytor men är också god ugnsbakad som tillbehör. 




Och mandelpotatisen blommar redan! Men eftersom vi har gott om tidig potatis får den stå kvar! Inga tecken alls på potatisrost, än. Den tidiga potatisen har dock börjat få prickiga blad så där är det snart dags att klippa blasten... Den potatisen står på andra sidan huset så den ska nog inte smitta ner min fina mandelpotatis i varje fall.



Rabarbern har också fått en plats i det nya landet. Det är knölar från mina föräldrars stuga som jag nallade för tre år sedan. Men den vantrivdes verkligen på platsen där jag petade ner den. Lite förståeligt eftersom platsen var skuggig och helt övervägt med ogräs. I det nya landet verkar den må riktigt fint och ser ut att ha etablerat sig bra. Hoppas på en fin skörd redan nästa år!



Det här kortet är redan några dagar. Jag känner mig lite otålig, längtar efter att det ska prunka i alla bäddar! Sen påminner jag mig själv om hur det såg ut för bara en månad sen och då tycker jag att det har växt riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar