söndag 22 september 2013

Gottegrisar är vi allihop

Såg reklam för färdig mix till skumbollar. 
 
Nja jag vet inte riktigt. 
 
Skumbollar är en stor favorit men färdiga mixer tycker jag är lite otrevligt. (det kan ju bara inte gå att ta ägg och socker för att sedan göra ett pulver som sen blir ett skum utan att tillsätta gud vet vad i det...)
 
Men det går ju inte att börja tänka på skumbollar och inte få några. Och jag drabbas som bekant väldigt lätt av kansjälv-sjukan och tror nog att jag fick ett litet anfall här i helgen också. Sjuden marängkräm på tre äggvitor och 2 dl socker (blev lite väl sött så nästa gång blir det lite mindre socker och kanske lite citron) spritsades på utstansade smörgåsrån. T skulle vara med och baka men efter ungefär tre sekunder av vispande övergick hon till att fota och sedan slicka skålar (ja någon måste ju göra det också...)
 
 


 
Några timmar i kylen senare doppades härligheterna i smält choklad som blandats med olja (200g choklad med 1,5 msk olja) och lite strössel på toppen. Faktiskt inte alls så svårt att göra även om det är lite trist att vispa sjuden maräng.
 
Finfint söndagsfika på det i varje fall kan jag lova!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar