torsdag 9 februari 2017

Pelargonsticklingar


Jag har sån tur att jag har ett perfekt ställe att övervintra mina pelargoner. Mina föräldrar har en stuga precis utanför stan som de underhållsvärmer under vintern. Perfekt klimat för mina övervintrare! I veckan var jag ut för att kolla till övervintrarna och passade då på att beskära de som hade blivit rangliga.

Tänkte visa hur jag gör sticklingar av alla de där rangliga grenarna. Först fyller jag en kruka med hälften näringsrik jord och resten med såjord. Sen skär jag ner grenarna precis under ett bladfäste (en lång gren kan bli flera sticklingar). Jag tar också bort de flesta bladen på sticklingen så den inte ska ha så mycket badmassa som vill vatten innan den utvecklat rötter.


Har läst att om bladet som blir kvar på sticklingar är stort kan man dela det för att minska bladmassan. Det har jag aldrig testat förut men tänkte se i år hur jag tycker det funkar.

 När alla sticklingar är klara sätter jag helt enkelt ner dem längs kanten i en kruka. Så ärmdetnbara att spreja med vatten och drar över en påse och så vänta.


Förhoppningsvis tar sig alla sticklingar och då har jag alla pelargoner jag behöver till sommaren!

Jag tog sticklingar från en rosa hängpelargon, en doftpelargon (doktor Westerlund) och ett gäng av mammas blandade. Blir spännande att se vad de har för färg.

Sist tänkte jag bjuda på en bild hur det kan se ut där många plantor övervintrar. Visst  blir man glad av så mycket grönt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar