torsdag 7 juli 2016

Varmbänken



Varmbänkarna står kvar på framsidan och där växer det finfint. Jag har skördat där sedan i april och några växter är färdigskördade sen länge. Men idag tänkte jag visa några exempel på växter som kom ut i varmbänk som små pluggplantor redan i mars och som verkar trivas ypperligt just nu. Först ut är kål, båda savoy- och vitkål. De stod och stampade länge innan de tog fart men är på god väg att bilda huvuden nu. Och märkligt nog är de de kålhuvuden som är minst angripna trots att de stått helt utan skydd.




En annan planta som stod och stampade länge är en squash. Jag satt ut två squash och två gurkor i mars men det var bara den här som klarade sig. Det som är kul är att den här plantan är mycket kraftigare än de som jag dragit upp inomhus. Nästa år ska jag nog testa att sätta ut squashen i varbänk några veckor senare så blir starten kanske inte lika tuff.




Några som verkligen inte fick en rättvis start var några låga bönor. De hamnade bakom en av potatisplantora och det är lite ett mirakel att de överlevde. Ändå har de börjat producera bönor. Ska absolut ha bönor i varmbänken nästa år också men ge plantorna lite mer plats!




I varmbänken finns det fänkål också. Den är skördeklar, men den har inte vunnit något på att bli planterad tidigt. Den är bara marginellt större än den fänkål som står på friland. En av plantora råkade jag till råga på allt gräva lite för nära så den har gått upp i blom. Väljer att se det som ett utmärkt sätt att få eget utsäde till nästa år och låter bli att tänka på det som ett misstag.



Hittade också en liten välgörare i bänken. Vi har verkligen mycket bladlus i år så varje liten nyckelpiga välkomnas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar